Pelican Rouge

Konceptet #Minkafferesa

När började din kafferesa?

Bakgrund

Pelican rouge försöker etablera sitt nya varumärke. Namnbytet är bestämt på europa-nivå och målet är att få samma namn och profil över hela europa. Från kundens sida ville man inte fokusera på själva namnbytet utan istället gå igång med en kampanj med fokus på själva produkten: kaffe och kärleken till ett riktigt gott kaffe.

Med bytet till Pelican Rouge återvänder man till orginalnamnet från 1800-talet och är en av få distributörer som tillverkar eget kaffe och som ger sina anställda kurser i kaffe.

Mål

  • Öka kännedomen och trovärdigheten för varumärket.

Budskap

  • Pelican Rouges ”kan kaffe” och är experter på sitt område,
  • Vara experter inom sitt affärsområde
  • Pelican Rouge är generösa och delar med sig av sin mångåriga erfarenhet.

Lösning

Film och radioproduktion – #Minkafferesan

Olika människors berättar om sin relation till kaffe. Från första koppen till hur de idag väljer att avnjuta sitt kaffe. De inspirerande, ger tips och berättar om hur det perfekta kaffet kan tillredas.

Film

Längden och utformningen av filmerna skräddarsyddes för en optimal spridning/uppmärksamhet i sociala medier

  • YouTube – (verktyget Trueview, betraktaren kan hoppa över annonsen efter 5 sekunder)*
  • Facebook (sponsrat inlägg kopplat till en tävling)
  • Andra marknadsföringskanaler. Radio, egen musiksignatur för användning vid mässor, radio och till TV/internet.

*För att väcka en nyfikenhet så att betraktaren inte ska klicka bort filmen/annonsen så startar fyra av filmerna med en uppmaning. - ”Vet du hur man gör en perfekt Macciato?

Radio
Upplägget i radion följer samma igenkännande manér som i filmerna förstärkt med ljud och musik. Olika personer presenterar sig och hur deras kafferesa började.

Resultat

Kampanjen mot tre olika målgrupper i 25-64 år i södra Sverige.

- Köpstarka inom företagstjänster
- Matlagsningsintresserade
- 25 - 64 år i valda regioner

Utfallet av hela kampanjen var mycket positivt. En snittkostnad på 1.33 kr per kontakt, där också varje kontakt har ett högt värde eftersom vi segmenterat marknaden. 

Kund:
Pelican Rouge

Länk:
Facebook
YouTube

Kontakt:
Andreas Petersson
0708652335

Fler projekt

Visa alla projekt...

Här hittar du oss


Teknomedia Norrköping

Stohagsgatan 4

601 83 norrköping

011-200 700

Hitta hit

Hitta hit

Vi i Norrköping

Teknomedia Linköping

Badhusgatan 5

581 89 LINKÖPING

076-767 50 69

Hitta hit

Hitta hit

Vi i Linköping

Unit Teknomedia Uppsala

Dragarbrunnsgatan 24

Box 36, 751 03 UPPSALA

076-767 50 69

Hitta hit

Hitta hit

Vi i Uppsala

Teknomedia Luleå

Robertsviksgatan 5

971 83 Luleå

0920-26 28 40

Hitta hit

Hitta hit

Vi i Luleå